Vize HrajemeFotbal.cz


Pocházím z Votic. Je to malé středočeské městečko u frekventované silnice E55. Fotbal a 2 nonstop bary jsou vlastně jedinými příležitostmi, jak se mohou lidé potkávat. Celá vize vlastně vznikla ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, jak slavný fotbal ve Voticích byl a jak rychle se z něj stala záležitost pro desítky lidí.

Byly hvězdy, byla sláva. A pak…

Pamatuji se, kdy za tým SK Marila Votice hráli Pavel Kuka, Horst Siegel, Michal Horňák a další. Pamatuji se, jaká sláva byla, když divizní tým SK Marila Votice hrál proti Spartě a pak proti Slavii v poháru. Na náš stadion přišlo 3,5 tisíce lidí. Průměrná návštěvnost na divizi byla 500 fanoušků. Na derby proti Tatranu Sedlčany přišlo dokonce 1 200 lidí. Pivo bylo skvělé, protože bylo odtočené. Klobásy byly výborné, protože se mohly koupit kvalitní. Nálada byla boží, protože jsme vídali skutečné hvězdy sportu.

Jsem toho názoru, že v tuhle chvíli votický fotbal zaspal. Byl totiž na vrcholu. Měl si fanoušky více “zaháčkovat”. Měl si na ně vzít emailový tak, aby je mohl kontaktovat, až bude zajímavý zápas. Měl více propagovat své webové stránky popřípadě je zlákat na Facebook. Měl zkrátka pracovat s okolím tak, aby si popularitu udržel.

Nicméně po nějaké době hvězdy samozřejmě zestárly ještě více, fanoušků ubylo, peněz už tolik nebylo a na stadion, kde se podle zkušeností se Spartou a Slavií vejde 3 500 lidí, chodily desítky. A to pozor v době, kdy se ve Voticích stále hrála divize. Tedy stejná soutěž, na kterou přišlo i 1 200 lidí.

Místní kluci však uvolnili místo kvalitnějším hráčům, za Votice, jako farmu prvoligové Příbrami, nastupovali talentovaní mladíci z příbramské líhně. Kvalita fotbalu vlastně po odchodu hvězd stoupla. Fanoušci si však na fotbal nacházeli čas čím dál méně. Až se museli Votice ze soutěže odhlásit a teď hrají I.A třídu.

Čím více se budete připomínat, tím více lidí se bude vracet

Je důležité si uvědomit, že fotbal je produkt. Za produkt se platí peníze a přestože kolem fotbalu jsou lidé více méně dobrovolníci, vždycky by měla být maximální snaha do fotbalu peníze přinést. Proto by bylo dobré fotbal začít vnímat i více po marketingové a obchodní stránce.

A to chceme zapříčinit. Naše vize je pak velice prostá.

Chceme vytvořit cenově dostupné služby tak, aby fotbalový marketing mohla vést i paní, která vytírá šatny. Nic zásadně těžkého v tom totiž není. Jde jen o to pochopit, že fotbal je služba. Lidé na fotbal chodí, aby  příjemně strávili 2 hodiny svého života. Za to si zaplatí a důležité je, aby odcházeli s pocitem, že se chtějí vrátit.

Lidé však rádi zapomínají a rádi se nechávají přemoci leností. A právě proto jim musíte připomínat, že máte dobrý produkt. Musíte jim připomínat, že jít na čerstvý vzduch, podpořit svůj tým a dát si u toho znamenitou klobásu s pivečkem, je prostě dobrý nápad.

Velký sponzor v klubu? Chvíle radosti až do jeho odchodu.

A teď přistupme k té základní pointě. Výše píšu o fotbalu ve Voticích. Ten mohl rozkvést právě díky tomu, že si pár bohatých lidí řeklo, že mu pomohou. Fotbal nakopli, udělali si pár příjemných vzpomínek, umožnili pár let lidem vídat skvělé fotbalisty a skvělý fotbal, nicméně teď je situace jiná. Podporují ho, ale méně. A lidi, kteří chodili na hvězdy se již vytratili.

To je situace, která se opakovala a opakuje v mnoha městech. Ve Voticích to dopadlo dobře. Z tří týmů mužů se udělali dva. Sestoupilo se o 2 úrovně a fotbal se hraje dál. Jsou však týmy, které po odchodu velkých sponzorů zanikly úplně.

Proto tento způsob, kdy se čeká na velkého sponzora moc zdravý není. Ve chvíli, kdy velký sponzor z klubu odejde, nastává zpravidla těžké období.

Více lidí = více klobás, více piva a více sponzorů

A teď to pojďme všechno dát dohromady. Pojďme si říct, proč jsem se tak obšírně rozepsal. Jsou to totiž jednoduché počty. Je sice snadnější 1x získat 100 000 Kč od úspěšného podnikatele v okolí, ale mnohem stabilnější a bezpečnější je získat 10x 10 000 Kč. Odborněji se tomu říká diverzifikace, tedy rozložení na více částí. Pokud chcete mít stabilní klub, který skutečně roste, zabývejte se tím.

Každopádně pokud na svůj stadion, ke svému hřišti, přilákáte lidi na dobrý produkt, ne na zvučná jména a velkohubá prohlášení, efekt přijde velice brzy a hlavně sám.

Více lidí totiž sní více klobás. Ke klobásám si dá více piv. No a více lidí na stadionech více zajímá menší sponzory, kteří si spojením s dobrým produktem zlepší své vlastní tržby. Není to o logu na dresech. Není to o plakátech kolem hřišť. Je to o energii, kterou do toho chtějí týmy investovat.

V jednu chvíli na váš zápas může přijít o desítky až stovky lidí více, než teď. Sponzorům můžete nabídnout možnost prodeje ve stánku. Můžete jim nabídnout atrakci. Můžete se zkrátka zachovat jako velký tým. Přilákáte cílovou skupinu a pak ji prodáte.

Je třeba si uvědomit, že FOTBAL MŮŽE BÝT ZISKOVÁ ZÁLEŽITOST. Možností jak získat peníze je totiž hodně.

Co pro to můžeme udělat my?

Jaká je tedy naše vize? Vytvoříme promo vašich zápasů na naší fotbalové mapě. Tím získáte více fanoušků a větší prestiž ve vašem okolí. Ne okamžitě, ale dlouhodobě.

Pak vám poradíme, co můžete zlepšit na svém stadionu tak, aby byl příjemným místem. Můžeme ho navštívit a upozornit vás na věci, které nevidíte.

Pak vám vytvoříme vztah se svými fanoušky. Dáme vám návod, jak v dnešní době zaujmout. Jak si získat mladší publikum. Ten vztah vytvoříme tak, že po fanoušcích budeme chtít kontakt, ať emailový, telefonní, nebo třeba na Facebooku. To je jedno. Pak můžeme zvát lidi na stadiony i jinak, než inzercí v místních novinách, nebo zvací deskou na obecním úřadě.

Jednoduchými tahy můžeme popularitu vašeho fotbalu zvýšit. A víte co je na tom nejlepší? Od vás budeme potřebovat jen člověka, který nám bude posílat informace, fotky a bude s námi komunikovat. Vše pak zařídíme my. Žádné biflování. My vám nabízíme službu, kterou odladíme a kterou pomůžeme vašemu týmu rozkvést.

Můžete mít vaše vzdálené

 

Daniel Javorský

Tvůrce projektu HrajemeFotbal.cz

Fanoušek Sparty, Liverpoolu a dobrého fotbalu